Bali Blog

Familien Langsager Petersen på tur til Indonesien

1. dag på Bali

Abian Harmony Hotel

Sanur

Ankomst

Efter 29 timer på farten, først tog til Kastrup og så flyv. Mellemlanding i Bangkok med slut destination i Denpasar hvor en taxa ventede på os - er vi nu på det første hotel. Abian Harmony hotel i Sanur. Et fint lille hotel med et familie værelse med fire senge, aircondition og en lækker pool.

Ungerne fik sovet en del i flyene og klarede turen med bravur! Alligevel sov de 13 timer i streg da de endelig fik lov at ligge fladt i en seng.

Aftensmaden skulle være noget simpelt men da vi fandt en strand restaurant med bord i første parket - endte vi med pizza, nudler og smoothies. Til alles store fornøjelse.

Bali - Sanur - Abian Harmony hotel dag 2.

D. 14/10:

Første hele dag på Bali er nu gået og vi har nydt den med afslapning og masser af leg i poolen.

Morgenmaden på hotellet er meget simpel med toastbrød, frugt og lidt juice. Så ikke meget spændende at berette her!

Over middag gik vi en tur til vandet hvor ungerne fandt muslingeskaller, sten og meget andet godt der skulle med hjem. Fortsætter de indsamlingen de næste dag, skal vi nok komme hjem med overvægt ;)

Ved vandet fandt vi en frokost og gæt engang, de havde pizza og fritter til ungerne..

Eftermiddagen bød på lidt kølige timer på hotellet med leg, lektier og blog skrivning inden den igen stod på gåtur og jagt efter mad. Denne gang en restaurant i hovedgaden hvor de lokkede ungerne med gratis is.. selvom vi forsøger at præsentere både ris retter og nudelsuppe hopper ungerne ikke helt på det. Så igen det sikre valg med fritter og pizza ..

Dag 3 - Sanur og sol

Mens vi vender døgnet.. det er ikke helt på plads endnu.. ja så nyder vi livet her ved havet på Bali. I dag fik vi liv i Manja kl 9:30, hjemme havde vi været lykkelige over at klokken var mere end 7, men her giver det alså lidt udfordringer om aftenen! Men så er det jo heller ikke værre, nu vi ikke skal noget..

Efter morgenmaden, toast brød med æg og lidt kunstig marmelade, forsøgte vi os med at bestille en taxa. Det gik forbavsende let via appen Grab. Indtast destination, afhentningssted og valg af transportform og vupti bilen var der næsten med det samme!!

Afsted det gik ud til Sindhu Markedspladsen hvor vi fik et mindre flash back til kød markederne i Shanghai. Her var det (heldigvis) kun grønt og ikke eksotiske dyr der blev solgt. Spændende sted som desværre ikke var helt så livligt som det må forventes at være når de lokale handler ind.

Fra markedet gik det til fod forbi en skole, et vigtigt is-stop og ned til stranden hvor vi slentrede retur mod hotellet. Der blev gået næste 3,5km så undervejs var rig mulighed for shopping, jagt efter muslingeskaller og ikke mindst frokost ved vandet! (Her fik vi en stor sejr da der for første gang ikke kom pizza på bordet, men fiskefilet og pommes..)

På vejen retur så vi på en skildpadderbørnehave, som desværre var ved at lukke ned for sæsonen. Så ingen baby skildpadder til os.

Aftenen stod på japansk restaurant med nudler, grille spyd og ikke mindst fiskeruller til damerne… ja ok det hedder sushi.. men dagens forfatter er mere til grillspyd og en god øl!!

Dag 4

Bali - Sanur - Abian Harmony Hotel

Bali zoo

16/10:

Kl. 9:15 kom der liv i alle mand og vi kunne gå til restauranten og spise morgenmad. Så dagen gav mulighed for en udflugt til zoo og en kører tur der ud på ca. 30min.

Ved ankomst kom vi gennem billetkøen, et par souvenir stande og ikke mindst adskillige foto muligheder. Billetterne til zoo købes enten som entre eller kombinations pakker med alverdens muligheder. Alt fra pony ridetur til fodring af tigere, mudderbad med elefanter osv.. vi havde ikke lige taget nok millioner med til den helt store tur, så vi nøjes med fodring af elefanterne til 25dkk :)

Generelt var Bali Zoo i rimelig stand og dyr så ud til ikke at mistrives. Vi havde en god tur rundt i parken og fik fundet elefanterne, som både var i søen til foto-sessions, på gåture og i mudder bad. Så der er ikke noget at sige til de to elefanter vi fik lov til at fodre var sultne!

Fodringe forløb fornuftigt og bid for bid blev ungerne mere modige. Så det ente da med et klap på snablen og et enkelt billede med ryggen til dem.

På vej videre rundt i parken kom vi forbi fodringe af en tiger. Her var igen mulighed for at købe sig til at fodre og en del gik hen til hegnet og holdt et stykke kylling ind det det store kattedyr. Da kødet næsten var væk kom dyrepasseren over til Manja og tilbød hende at hun kunne gi de sidste små stykker. (Hjalte fik også budet, men sådan et tigerdyr er nu pænt meget større end en gennemsnits hund som alle ved er mega farlige.. så nej tak fra ham)

Så med Karina i hånden gik Manja modigt hen til hegnet fik en madpincet med kylling og fodrede tigeren - Så sejt!!

Inden vi forlod parken nåede vi da også lige at møde en Orangutang pige på 13 år. Hun var sød til at sidde stille lege gemme under bambusbladene mens vi fik et enkelt foto :)

Så alt i alt en dejlig dag i Zoo inden det gik tilbage til havet og sidste aften på hotellet.

Bali - Sanur til Ubud - rejsedag

Dag 5 - 17/10:

Skiftedag ..

Dagen i dag blev en af vores mange rejse dage, hvor vi bytter ét hotel ud med et andet. Så fra Sanur området ved Denpasar flyttede vi nu længere ind på øen. Til Kudesa Homestay i den sydlige del af Ubud. Her er der længere mellem husene, væsentlig længere mellem restauranterne og meget mere grønt. Køreturen herop tog ca 30 minutter og  var 16 km lang. Der findes en app der hedder Grab, hvor man ret simpelt kan bestille en chauffør til forud bestemte penge. På den måde bliver man ikke snydt og det er ret ordentlige biler de kører rundt i med plads til os alle, når ellers vi bestiller large eller XL bilen, alt efter om vi skal have bagagen med eller ej.

Ved ankomst heroppe kørte vi ned at en meget lille vej i et meget lokalt kvarter, så vi nåede lige at tænke vores inden han drejede ind af en port til et meget hyggeligt og pænt sted. Kudesa Homestay er med eget køkken og et lille udvalg af lokale retter - hvilket er meget heldigt da der ikke er andet end gadekøkkener i miles omkreds.

Det tog ikke lang tid fra vi var ankommet til ungerne lå og svømmede rundt i poolen og da der skulle holdes pause forsøgte vi os med en lille tur rundt i kvarteret. På turen så vi et skilt mod Umar Waterfall, som vi forsøgte at gå i retningen af. En venlig lokal fulgte os på vej og bar også ungerne når det blev for glat eller stejlt. På vejen fik vi fornøjelsen af at se vilde aber, heldigvis på den anden side af floden så ungerne var ok med det. Efter gevaldigt våde fødder, de opligatoriske billeder og en meget usikker bambus bro gik vi retur til “hotellet” og hoppede i poolen igen. Aftensmaden blev indtaget, efter et større familieråd, i deres restaurant hvor vi så også fik dessert.

Bali - Ubud - Kudesa Homestay

Full day package.

Dag 6 - 18/10
Sikke en dag, fyldt med oplevelser og nyskabte minder.

Vi valgte igår at hyre en balineser fra homestay til en heldags tur til destinationer han anbefalede. Afgang direkte efter morgenmaden, smurt ind i solcreme og rigelige mængder mygge spray. Første stop; Waterfall Tegunungang Village som er et af de helt store vandfald i området. Super flot, men med alt det regn det har givet bliver vandet noget mudret og der var meget strøm, så ingen badning i dag. Derefter kørte vi forbi en sommerfugle park som blev et spontant stop på turen. En kæmpe oplevelse for unger der hver fik lov at holde kæmpe sommerfugle uden mund, der kun lever 5 dage og se hvordan de opdrætter og hjælper dem. Efter det var vi SÅ klar til abe skoven, monkey forest, med fritløbende aber med alt hvad det indebærer. Et regnvejr kom ind over, men af den mere stille slags, så når bare vi holdte os i junglen mellem træerne blev vi ikke så våde.

I bilen på vej til næste sted gav det så en ordentlig byge, så det vi troede vi skulle det lavede vi lige om på. I stedet spiste vi frokost på en alt for fornem restaurant, men godt smagte det selvom jeg nu tror at knase fisk og pommes er ret ens hvor end man kommer. :)

Regnen ophørte lidt og vi besluttede at springe rismarkerne over for nu og i stedet køre mod elefant grotten, som er et blandet hinduistisk og buddistisk tempel. Lige efter vi var blevet iført sharonger og kom ind skal jeg da lige love for at himlen åbnede sig. Vi fik hurtigt fundet et par paraplyer og en venlig guide viste os rundt og fortalte spændende historier. Vi lærte blandt andet at Gajah betyder elefant på Balinesisk.

På turen tilbage til homestayet stoppede vi ved en wood carver. Der sad fire mænd under et halvtag og huggede, skar og høvlede de flotteste figurer, som vi bare måtte have et par med hjem af, men så var vi også klar til at ramme homestayet og finde lidt efterhånden velkendt aftensmad med rigeligt vandmelon som tilbehør..

19. Oktober

Bali - Ubud til Ani´s Villa også i Ubud - rejsedag

Efter en hård dag i går med mange indtryk og oplevelser måtte der ro til. Ungerne er ved at få vendt døgnet så de igen vågner til almindelig til mellem 6 og 7, men fordi planerne ikke var mange i dag gassede vi med Ipad i sengen og tog en svømmetur efter morgenmaden.

Vores chauffør fra i går tilbød at køre os til det nye hotel som vi takkede ja til. Vi fik pakket vores ting og den køretur der var beregnet til 20 minutter tog pludseligt 1,5 time. 🤯 Grundet alt det regn der er kommet de sidste par dage og specielt igår var et stykke af vejen blevet undermineret og kollapset. Det stykke var derfor ensrettet og vi blev ledt ad mindre veje som bestemt ikke var beregnet til den mængde biler der nu kørte igennem der. Kombineret med en del fodgængere og alt for mange scootere blev det ret så spændende til tider....

Det nye hotel ligger i gå afstand til Ubud centrum som er fyldt med markedsboder, restauranter og hyggelige cafeer og butikker. Der er en hel "villa" for os selv med eget badeværelse, hvilket bestemt ikke er alle steder der har det.

Planen er dog ikke den helt store i dag, der skal aftensmad til som nok bliver på hotellets ene restaurant da der er to og så tidligt i seng så vi kan være friske til en ny dag i morgen.

Bali - Ubud rundt til fods

Dag 8 - 20/10:

Med en dag i Ubud til at få indtryk af den hippe yoga by besluttede vi at den skulle opleves til fods. Inden blev der lige lidt tid til at far kunne løbe en lille tur før morgenmaden. Den lille tur blev dog lidt længere (ja 180 grader gør en forskel!) så morgenmaden blev indtaget i to hold ;)

Gåturen rundt i byen gav rigtig godt indtryk af hvad det vil sige at “prutte om prisen” og med lidt øvelse er Karina i topform igen! Så det blev til alt fra slangebøsse over halskæder og armbånd til lidt tøj. En super hyggelig dag med is-stop efter behov og alt for mange spændende ting til kufferten.

Eftermiddagen blev tilbragt i to hold - unger og far ved pool, mor på neglesalon og scooter rundtur!

Bali - Ubud til Kuta

Tilbage til storbyen

Dag 9 - 21/10:

Så blev det tid til at flytte ud mod havet igen og væk fra de fugtige og mygge fyldte bjerge.

Så stumperne blev pakket og bilen bestilt via appen. Super nemt og pålideligt!
Køreturen syd på gik ligeledes uden de store trafikale udfordringer og vejret hold tørt. Så omkring middag kunne vi chekke ind på endnu et hotel - denne gang et med hele 3 pools!!

Inden de obligatoriske svømmetur skulle vi dog lige en tur ud efter frokost og et besøg i supermarkedet efter morgenmaden.. Ja, denne gang prøver vi uden hotellets mad, da der er køleskab og te-køkken.

Aftensmaden blev også en at de lettere. Kog-selv nudler til ungerne (uden kryderrier eller grønsager, som de vil ha dem..) og japanske
take-away nudler til forældrene.

Kuta

Storby, mærkevare og alle de der fancy steder..

D. 22 oktober og allerede 10. rejsedag!

Vi vågnede op i storbyen til en slapper dag - eller sådan næsten, for vi skal da væk fra poolen både til frokost og aftensmaden..

Men inden da blve det til morgenmad på værelset. Så inden toastbrød, stegteæg eller frisklavet cappocino, men i stedet lidt ske-mad med havregryn, mælk og jo der skulle også lidt vandmelon til :o)

Efter morgenmaden hoppede vi alle i poolen, nød livet og svømmede til maverne var klar på mere mad. Så på med lidt tørt tøj og ud i varmen og trafikken. Dog gik vi kun et paer hundrede meter før vi fandt en lille cafe der serverede vafler og smoothie bowls. Så det skulle vi da ha!!

Det viste sig at være et super valg hvor vi alle blev mætte og klar til lidt rundtur i kvarteret. Desværre var de korteste ben lidt trætte efter svømningen, så det blev kun en kort tur. Dog lige med til til at pigerne kunne gå på negleklinik og få lidt maling på fingerspidserne.

Eftermiddagen gik i poolen inden vi tel aften skulle på familie besøg! Jo, jo - sådan rigtigt dansk familie der helt tilfældigt også var i storbyen!

Så aftenen blev tilbragt i dejligt selskab på en god restaurent :)

Bali - Fra Kutas storbystres til raggae rytmer på stranden

Dag 11 - 23/10:

Så blev det tid til at finde en ny destination, et nyt hotel og forhåbentlig et der er bedre end det sidste og uden myrere..

Kl. 10 havde vi været ude på "vores" cafe fra i går, pakket taskerne og klar til at blive hentet af "Rocky Fast Cruise", der har en række speedbåde der sejler fra Sanur til Nusa Lembongan. Hernede bliver alt båret for dig når man har booket og bestilt - og det er ligemeget om det er ved hoteller eller som her fra bilen til båden. Efter køreturen tjekkede ind ved et lille bord på stranden og fik "baggagetags" med destination på vores tasker, hvorefter de smed dem på skulderen og op på taget af båden. Selv den store på +25 kg røg sammen med 2 andre store tasker på skulderen af én balineser. (arbejdstilsynet ville ha travlt her) 😱

Båden tog ca 30 minutter og førte os over til den absolut smukkeste strand med det mest turkis farvede vand vi kunne forestille os. Videre derfra med en forstørret tuktuk til det hotel vi i desperation havde siddet til midnat aftenen forinden og bestilt. Note to self: lad vær med at bestille hoteller SÅ sent... 😵

Det var ikke super godt. Langt fra og endda så slemt at vi trods ekstrem træthed besluttede at dét var ikke stedet for os, selvom restaurenten på modsatte side af vejen var super god.

I al hast fik vi kigget på et nyt sted på den anden side af øen, helt ud til stranden hvor vi faktisk kan dyppe tæerne i havet og bade i en REN pool. Ungerne er ikke til at drive op af poolen og i den her varme er det også et udemærket sted at køle lidt ned.. Eneste problem var at der ingen transport muligheder er på denne ø.. Jo der kører de der tuktuk, men kun for firmaer, hoteller osv. eller du kan leje en scooter og drøne rundt på. Men os som ikke er vant til at køre på dem og med 4xbaggage og ungerne, arg vel...

Vi ringede i stedet til det potentielt nye sted, fik et familieværelse og fik dem til at bestille en tuktuk der kunne hente os. Heldigvis kom han hurtigt og vi blev installeret i en super fint familie bungalow på et super lækkert strand hotel.

Tja, når man bliver budt velkommen på hotellet med en iskold klud til ansigtet og et glas kold juice - så bliver verden bare et dejligt sted :O)

Nusa Indha Bungalow

Vandhunde og djævlerokker

Dag 12 - 24/10:

Beep, beep, beep... UF, den lyd har vi ikke savnet, men når man skal først ud til de bedste dykkerspots er det om at komme tidligt ud af fjerene!

Det lykkedes os og kl 7:30 havde vi spist morgenmad og sad på båden på vej ud på snorkeltur. Vi havde vidst alle sommerfugle i maven, de yngste af ligedele frygt og spænding og de ældste af forventningen om at se de store svævende skygger og om nu ungerne var med på at hoppe i vandet..

1. dykkersted; Manta Point, var med rimelign store bølger og mørkt sort vand hvor bunden kun lige kunne skimtes. Det tegnede ikke helt godt for en succesfuld oplevelse for de mindste. Men i vandet skulle vi og alle 4 kom da ned i vandet. Dog kom de mindste hurtigt retur i båden, da vandet var for hård. Båden blev sejlet 100m hen af kysten og så var det i vandet igen med de 2 største erfarne dykkere.. OG hold dog op en oplevelse da den første Djævlerokke viste sig!! De er kæmpe store og når de sådan svømme ret tæt på en og direkte i mod - så får man alligevel pulsen lidt op. Manta Rays er dog ikke farlige, de er tangspisere og modsat deres venner, sting rays, er de ikke giftige..

Vi var hjemme allerede til frokost, godt sukkerkolde og brugte, men helt fyldt op af den mega fede oplevelse det havde været for alle.

Eftermiddagen foregik ved poolen hvor ungerne groede lidt mere svømmehud mellem fingre og tæer og ellers bare en tidlig aftensmad til lidt godt guitar spil...

2. dykkersted hed crystal bay og var som navnet siger krystal klart. Vi var på øst siden af Nusa Penida så bøgerne var langt fra så store og efter lidt overtalelse kom begge unger i. En kæmpe oplevelse, de svømmede og snorklede som om de aldrig havde gjort andet og nød synet af alverdens farverige fisk og koraller.

3. og sidste sted var mangrove bay som er tilbage på Nusa Lembongan hvor vi bor. Her var endnu lavere og igen alle de farverige fisk man kan forestille sig. Nu var der for begge unger overskud til "selv" at svømme rundt og spotte fiske arter. Så vi opdagede blandt andet: Søslanger, nemo fisk, pufferfisk, triggerfish, trompet fisk og mange flere i alle mulige farver.

25-28. oktober

Nusa Penida - Nusa Indah Bungalow

Tja så gik der lige pudseligt nogle dage uden vi tjekkede ind herinde. Vi har fortsat boet på det lækre strand hotel på den smukke trope ø øst for Bali. Det var ikke meget af øen vi sådan rigtig var rundt på, men vi fik da kørt om på den anden side af Lembongan og set yellow bridge og tangskoven der gror mellem Lembongan og Ceningan. Derudover et par sejl turen og et par dage med faster Christina og pigerne, som kom flyvende ud til vores hotel så snart de hørte nys om hvor lækkert der var og muligheden bød sig. :)

En ekstra snorkel tur ud og se mantaer hvor vejret var noget bedre og hvor de kom helt usandsynligt tæt på.

Aftensmaden er blevet indtaget på nærliggende hoteller/restauranter som vi gik rundt til da det slet ikke regnede så meget som på Bali. Vi havde udsigt til Bali og Nusa Penida hvor vi kunne se de tunge sorte regnvejrs skyer samle sig over dagen. Vi så smukke solnedgange og drak pool drinks, gik ture langs stranden hvor vi fandt muslinger, læste bøger og lavede lektier. Så helt nede i tempo og samle energi til nye oplevelser.

Så gik tiden igen..

5. november: Gili Air og dagene forinden

Hold da op hvor dagene flyver. og hvad har vi egentlig lavet, tjo vi har taget tingene som de kom. Et par nætter her, et par nætter der og så en masse køreture med den samme chauffør. En meget venlig balineser som stoppede os den første dag i Lovina og tilbød at køre os. Vores visum skulle fornyes og det lå i den næste by: Singaraja. Et immigrationskotor der skulle besøges 3 gange. mandag - onsdag og fredag. og da vi ligesom synes vi havde set Lovina og dets meget pushi sælgere over weekenden skulle vi prøve noget andet.

Mandag efter at have været på kontoret blev vi kørt mod vest, ud til Pemuteran, hvor vi boede på et skildpadde rednings center. Der kunne vi snorkle fra stranden og se mange flotte fisk, fik en ridetur langs stranden og i vandet, fodrede den 20 år gamle skildpadde og så ungerne der skal sætte ud ved næste fuldmåne.

Hotellet, der er ejet af en australier, har helt sikkert været flot men var efterhånden noget slidt. så efter et par dage var vi klar til at skulle retur til immigration for foto og fingeraftryk.

Infrastruktur er ikke noget de kan prale med herude. Politi er mest for syns skyld, færdselsregler kun noget man overholder hvis det lige passer ind og visum processen kræver en aflevering af pas, et besøg for foto og fingeraftryk og et besøg til afhentning. Nå, men da det var en 2 timers køretur fra Lovina til Pemuteran og da det egentlig mest havde føltes som at træde vande de sidste dage og et par af os har tendens til køresyge, valgte vi at prøve et nyt hotel. Sanlung Villas - helt oppe i bjergene.

Turen derop var bumlet men vores faste chauffør klarede det trods store huller i vejen og vi kunne ankomme til vores helt egen kæmpe villa, med privat pool og folk der kom og lavede mad når vi bestilte. Kæmpe luksus som vi aldrig har prøvet før..Et par dage der og så tilbage til immigration for at hente pas og videre mod øst. En enkelt nat på et billigt homestay (og måske også liiidt for billigt) men pyt, det var én nat for i dag har vi taget hurtig færgen til Gili Air og derfra en hestevogn til hotellet. Her kører nemlig ingen biler eller scootere, så vi glæder os mega meget til i morgen at ligge i sengen i forhåbentlig ro.. Hane gal og mega larmende scootere har nemlig stået for morgenvækningen de sidste maaange dage. og hvis vi troede vi kom hertil for lange aftener og rolige morgener, kan vi godt tro om igen. Ungerne er på fra 5.30-6.00 når lydene vækker dem og så er der altså grænser for hvor lange aftenerne kan blive.

Onsdag den 9. November

Gili Air

Så gik tiden i stå. Vi landede i det tidsløse ø-samfund uden lov og orden. Uden politi, men i et "vi stoler alle på hinanden" og ingen låser cyklerne eller sætter lås på butikkerne i nattetimerne.

Her er makant flere der har rasta hår og dreadlocks og som sover længe om morgen fordi aftenens bab på en cigaret ikke udelukkende var helt almindelig tobak.

Ingen motoriserede kørertøjet, men med hestevogne og cykler fragter man sig rundt på øen der er knap 6km i omkreds.

Tempoet er derfor også sat helt ned her... Vi hænger i hængekøjer på terassen, mens vi vifter myg væk og drikker alt fra vand i rigelige mængder til cola og Bintang øl.

Vi snorkler, ser rev hajer og fisk i mange farver i det tyrkis farvede vand og en enkelt gang er det lykkedes Hjalte og jeg at se en havskildpadde igang med frokosten på helt tæt hold på en tur lidt længere oppe af kysten..

Vi har lejet et par cykler til den nette sum af 40kr pr dag, for to cykler med børnesæder på bagagebæret - altså to badehåndklæder sat fast med klemmen. 😂

Ungerne styrer det for vildt og synes det er en fest at sidde bagpå - måske vi lige skal huske lektionen om at det er ganske ulovligt i Danmark..

Vi lejede et par sub boards til en tur rundt om øen, hvilket også næsten lykkedes. Vi sejlede 5,5 ud af 6,2 km. Det sidste var havneområdet hvor de større både lægger til, men også den strækning hvor der var rivende modvind. Så boardet under armen og op på stien langs vandet forbi det område. I mål kom vi og fik afleveret boardene lige over middag. Kæmpe succes. Men som om det ikke var nok fik vi den ide at vi samme dag skulle cykle øen rundt. Som om vi ikke havde set det allerede. Op på de to cykler og afsted de tog.

Dagen efter hoppede vi igen på cyklerne for at finde en ny restautant og i stedet for at cykel langs kysten tog vi den nu på kryds og tværs.

Nu kan vi med ro i sjælen sige at øen er set... 😅

Manja er ramt af noget mave virus, så i dag har stået på absolut ingenting. Planerne blev aflyst og alle har slappet af og hængt ud. Læst bøger, hørt lydbøger, spillet Ipad og badet. Spist lige hvad maverne lystede og ellers bare været. Tror egentlig også det er meget sundt engang i mellem...

10. November

Rejsedag til Gili Trawangan

Fra et sygt barn til det næste. Nu med feber opkast men knap så meget diarre. Hjalte er ramt, mens Manja har fået det lidt bedre igen. Vi besluttede igår at vi nu har set Gili Air og valgte derfor i dag at flytte fra et ferieparadis til et nyt. Vi bookede en privat speedbåd der lagde til helt inde ved kysten ved vores hotel og sejlede os til havnen på Gili T.

Det tog en times tid som ungerne klarede super fint trods dårligdom.

Vi er nu landet på et nyt hotel - Flamingo, et super fint pyntet hotel med lækre værelser. Til ungernes store glæde er her en pool, hvilket de har savnet trods den kæmpe store fælles pool med fisk og bølgerne har været lige udenfor døren.

Hjalte har stort set sovet dagen væk, mens Manja lige måtte prøve den nye pool inden det blev til fælles familiefilm på sengen.

Så en stille og rolig rejse dag og ny begynder vi at kunne mærke tankerne starte. Hvad vil vi gerne nå inden turen går hjemad om 13 dage...

Gili Trawangan - Flamingo Hotel

Fredag 11. November

Efter et par dage med sygdom hos ungerne begyndte de at komme ovenpå igen. Vi boede på det fine Flamingo hotel og havde derfra mulighed for at undersøge øen.

Der er ingen tvivl om at det er en ø med fest, farver og lange nætter. Derfor var vi glade for at vores fine hotel lå lidt tilbage trukket, så larmen trods alt ikke forstyrrede nattesøvnen..

Vi lånte et par cykler og tog en tur ned af vejen. Der lå et frozen yoghurt sted som skulle prøves, men helt ærligt, det er ikke lige os...

Hjaltes energi var ikke helt på toppen så retur til hotellet og en middagslur måtte der til, mens Manja og jeg fortsatte 2/3 af øen rundt på cyklen. Vi oplevede de store 5-stjerners hoteller og andre områder helt forladte og øde. Og en masse små bixe der solgte svampe.

Rundturen blev sluttet af med en masse spændende slik i et supermarked, så både nær og fjern-depoterne var fyldt op igen.

Lørdag den 12. November

Gili Trawangan - Flamingo hotel

Harry - Spicy Harry

Lørdag morgen fik vi en god snak med Harry, som var en af gutterne fra hotellet. Det er russisk ejet og er bygget i 2019, så det står næsten helt nyt og ubrugt. Harry var meget interesseret og snakkede, men også service mindet og hjælpsom, så efter lidt snak frem og tilbage valgte vi at forlænge med en nat på Flamingo, så vi bliver til mandag og derfra sejler til Lombok i et par dage.

Der er arrangeret chauffør som står klar i havnen, og som vil køre os rundt til et par ting vi skal se. Mere om det når vi når dertil.

I dag besluttede vi at slappe af. Lige få det sidste energi på batteriet, men også snorkle, så vi hoppede i badetøjet og gik de 300 meter ned til vandet, hvor vi fandt et par liggestole. Det var nok dagens bedste beslutning for trods lidt strøm som viste sig at være aftagende, var det også spisetid for skildpadderne. Helt kystnært lå der 6-8 havskildpadder som vi kunne kigge på.. Det er et super flot og meget facinerende dyr. Vidste du godt at det kun er ca 1 ud af 1000 skilpadder der fødes, der overlever til den er voksen?

Ud over skildpaddernes forkostbord, var det også et godt snorkle sted til kulørte fisk. Så vi var alle fire ude lidt på kryds og tværs og tage både med og modstrøms ture. Kun afløst af lidt mad og drikke..

Gennem vores "fixer" Harry har vi idag fået planlag en dagstur til Gili Meno. Så efter en acceptabel morgenmad gik vi med en af hotellets personaler ned til stranden for at blive vist hen til den båd der skulle sejle os ud til de berømte og velbesøgte dykkersteder ved Gili øerne.

Båden som skulle skulle være en "glass bottom boat" var udstyret med en lille vindue i bunden af skroget på ca. 30x40cm. Så vi var lykkelige for ikke at have betalt flere milioner for oplevelsen med at kunne se ned til fiskene.

To stop og mange mange meters svømning var vi igen tanket op med synet af kulørte fisk, puffer fish og sildpadder, selvom vores guide var lidt "hård" ved skildpadderne og puffede til dem for at få dem til at svømme, så var det overordnet en god oplevelse. Vi havde Manja med i vandet under hel turen, mens Hjalte var i den første halvdel af hvert sted og så var han klar på en pause på båden, hvor han med ro i sjælet sad helt alene med styrmanden og spottede flyvefisk og skildpadder der lige var oppe og trække vejret.

Efter et par timers snorkling gik vi i land på den mindste af de tre trope øer - Gili Meno. Her havde vi besluttet kun at tilbringe en dag og ikke finde hotel til overnatning. Vi fik en tiltrængt frokost på en lille rasta strand cafe efterfulgt af en lang gå tur. Vi havde 3-4 timer på øen så vi startede med at gå ind til midten hvor der er en stor saltvandsø. Halvejs rundt om den og så krydsede vi øen til modsatte side for at fortsætte turen syd-om langs stranden.

Den ø er godt nok blevet ramt. Dels af jordskælvet i 2018 på Lombok som både rystede hele øen, ødelagde mange huse og hoteller, men som også ryddede øen for beboere og gæster i frygten for den Tsunami der var varslet, men som heldigvis aldrig fandt sted. Dels af corona og de deraf manglende turister. Så hvad der før var et ferie paradis med leben, hoteller og restauranter var nu ruiner og forladte bygninger.

Der var blevet bygget et par enkelte hoteller igen, men som i sig selv var nød til at fungere som resort man ikke behøver forlade, da der som sagt ikke var mange steder ellers at gå hen.

I den tidlige eftermiddags sol var det varmt at gå i solen men trods sved, blod og måske også en enkelt tåre kom vi alle fire hele vejen og landede igen på rasta cafen hvor vi skulle samles op kl 16. Der var lige tid til lidt koldt vand og en grillet majs. En hård, men helt fantastisk tur.

Manja var blevet lovet sushi til aftensmad for på cykelturen igår så vi et sted vi skulle kigge lidt nærmere på. Så tilbage til hotellet, en skyller, tørt tøj på, op på cyklerne og afsted. Aftensmaden viste sig at være god, men hvad endnu bedre var at der lige ved siden af restauranten lå en pandekage vogn, med nutella. Så Manja brugte sine penge og bestilte pandekager til dessert.

Gili Meno

Dagstur den 13. november:

14. November og endnu en flyttedag, men nu også med dagstur.

Lidt trætte i hovederne, stod vi op denne mandag til en flyttedag. Flamingo og dermed Gili øerne var et overstået kapitel for denne gang og et nyt starter. Hestevognen ankom lige som sidste mundfuld morgenmad var slugt og klokken slog 8. Taskerne var pakket og vi hoppede direkte om bord med næsen rettet mod havnen og den public boat vi havde sat os for at prøve.

Køb af biletter til samlet lige under 40dkk (privat båd løber nemt op i 2-300dkk) forløb nemt og da højtalerudkaldet lød gik vi ombord. Her skal man ikke tænke dansk standard med landgangsbro, men vaden en 2-3m ud i vandet med tasker og unger på armen og så en lidt usikker kravlen op ombord på den halvstore fiskerbåd.. Men, men det forløb uden problemer og efter 8-10 lokale havde kæmpet om vores bagage ved ankomst fandt vi vores guide for dagen. Det var igen Harry der havde fikse en kontakt og man må sige han er grundig. For der var velkomsskilt med vores navne og en ung gut klar til kører os til dagens første stop.

Efter 1,5t i bilen kom vi til et af øens største vandfald, hvor vi (mod bataling naturligvis) kunne få lov at gå med guide ind i junglen. Ved SIN??? findes i alt 3 store naturlige vandfaldet, hvor vandet efter de spektakulære fald ledes i vandingskanaler ned til talrige rismarker. Det var en utrolig flot gåtur på ca. 2 timer rundt forbi vilde grå og sorte aber.

Næste stop på turen var Lombok Wildlife Park, hvor vi blev mødt af en dyrepasser der ventede os. Intet var overladt til tilfældighederne - for han kendte vores navne, havde hørt at ungerne havde ligget syge og var af Harry blevet bedt om at give dem en fantastisk oplevelse. Det lykkedes!! For selvom det efter danske forhold var kummerlige forhold dyrene levede under kom vi meget tæt på dyrene. Det er ikke hver dag man som gæst i en zoo får lov at fodre samtlige dyr fra elefanter, over hornbirds til krokodiller og flodheste.. Ja, vi fik endda lov til at holde en slange!

Dagen sluttede vi at på den nye hotel med lidt vandplaskerri i poolen, lækker mad og ikke mindst bål og "spejder stemning" på stranden.

Så alt i alt en endnu en fantastisk dag, men masser af indtryk og oplevelser som ungerne og vi forhåbentlig kan snakke om i mange år frem over.

Lombok - Anema Resort

Tirsdag 15. November

Der er ikke meget at skrive fra i dag. Dagen har nemlig været total afslapning. og endda nærmest ikke ude fra hotellet.

Villaen/ værelset har egen pool og ikke nok med det var der også en kæmpe fælles pool som skulle prøves.

Et par spil uno, en kort gå tur langs stranden for at kigge efter muslinger og kaste sten i vandet og ellers aftensmad på stranden.

Onsdag den 16. November

Flyttedag fra Lombok til Kubu

Så fik vi set en lille smule af Lombok

Det var ikke meget men nu kan vi sige vi har været der. Vi var advaret på forhånd, men blev i den grad bekræftet i at de er grådige.

Både da vi tog færgen / public slow boat derover men også nu da vi rejste retur med fast boat var de meget nærgående.

De nærmest flåede vores bagage ud af hænder på os for at bede om drikkepenge når de havde båret dem lidt. Det som havde føltes helt naturligt på Bali og øerne blev lige pludseligt til en skræmmende og grim ting.

Mens vi har været herude, lige i starten har folket på Lombok besluttet at man ikke længere kan rejse fra gili øerne og direkte tilbage til Bali, men at man skal med en båd til Bangsal på Lombok for derfra at sejle videre til Bali. Det er ca 30 minutter den forkerte vej, inden turen retur kan begynde.

De føler sig overset og vist også misunderlige på at Bali er mere kendt og mere besøgt..

Så alt i alt er vi ok med at skulle derfra igen. Vores chauffør til dagsturen igår var dog utrolig rar, men også ca 100kr dyrere end dem vi har haft på Bali.

Ungerne var tidligt oppe, hvilket resulterede i en lur ombord på fast boat der samlet tog ca 1 time før vi igen satte fødderne på Bali.

Vi blev mødt af en sød chauffør fra AB Wonderdive som kørte os til næste og sidste hotel på denne ferie.

Mere om hotellet og ejerne i morgen... Nu er det nemlig tid til afslapning mens det lyner, tordner og står ned i stride strømme.

Aftenen sluttede med aftensmad i restauranten og så blev der ellers fundet spil frem: Klodsmajor som både blev spillet normalt, men også bare bygget af klodserne og Carrom (lidt a la bob).

17. November

AB Wonderdive i Kubu

Første nat på hotellet gik fint. Vi har fået en lækker vila med plads til os alle, eget kæmpe badeværelse og en stor terrasse ude foran og vigtigst af alt, med direkte adgang ud til den store fine pool.

Første dag gik med at snakke med Alice og Bjørn, at se stedet. Hilse på de tre lovebirds de har og så fik vi voksne et genopfriskningsdyk.

En skriftlig teoriprøve (puha, havde næsten glemt sådan en "eksamens situation")

En gennemgang af udstyr og samling af det.

En gennemgang og afprøvning af de mest basale og vigtigste elementer i poolen, såsom maske af og på i vandet, regulator ud og genfinde den og tage den i munden igen osv..

og til sidste måtte tanken tømmes på en svømmetur i havet.

2 timer og et træt hoved senere, blev der stemplet i bogen og vi var igen frigivet til at dykke.

Manja holdt skarpt øje med øvelserne og udstyret for vi har aftalt at i morgen er dagen hvor hun skal prøve at dykke med tank i poolen. Padi bubblemaker certificering..

De søde piger i køkkenet havde i dag bagt burgerboller, så til aften var der "byg selv" burger, eller bestil selv indhold i burger aften.. mums.

Fredag den 18. November

AB Wonderdive - Kubu

Dagen hvor det vildeste skete...

Hele ferien har Manja, med lige dele begejstring og frygt, set frem til at skulle prøve at trække vejret igennem en regulator med en tank med luft på ryggen.

Og i dag var dagen. Vi havde lavet en aftale med Alice (den danske dykker instruktør der sammen med sin mand ejer centeret hernede).

Kl 8.30 hoppede Rasmus i vandet for at tage et dyk med instruktør Gusde mens jeg gik med Manja op til udstyrscentralen.

Der blev fundet BCD (luft vest), regulatorsæt, og tank frem og så gik de ellers igang med at snakke om hvad det hedder, hvad det bruges til og hvordan det samles.

Med den vildeste gejs og gå på mod fik hun over 1 times undervisning i udstyr, dykker tegn og lidt rescue hvis uheldet er ude og var stadig klar på mere.

De besluttede derfor at bære udstyret ned til poolen og prøve at hoppe i.

Efter lidt basis - træk vejret, tøm masken, genfind regulator havde Alice alle mulige sjove øvelser under vandet som de brugte den næste time på.

Det indebar blandt andet golf bolde og skumbolde, samt skeer, koldbøtter og håndstand og Manja synes det var max sjovt...

Efter hun havde været i, tog vi voksne en fælles tur hvor ungerne fik Ipad tid. En lille tur på hus revet.

En helt igennem god dag, men vi var alle godt trætte efter store mængder vand dagen igennem....